Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Upplever du att något är fel med en vara eller en tjänst du köpt, har du som konsument både rättigheter och skyldigheter. Det är därför bra att ha kunskaper om de viktigaste lagarna på området.
Lagarna nedan är tvingande till konsumentens fördel, vilket innebär att säljaren aldrig kan avtala om villkor som försämrar köparens ställning.
Konsumentköplagen anger vilka rättigheter man har när man köper en vara i butik, vilka regler som gäller om man inte är nöjd med varan och vad man då kan kräva av säljaren.
Lagen ger information och tips om vad man bör tänka på när man köper en tjänst och ger bland annat visst skydd mot dåligt utförda tjänster.
Lagen gäller till exempel när man handlar på internet, via telefon, på postorder, från tv-shop utanför affärslokal eller vid så kallad canvasförsäljning. De viktigaste delarna i lagen är ångerrätten och den information konsumenten har rätt att få.
Konsumentverket håller koll på dagens och framtidens konsumentvardag för att alla ska kunna handla medvetet. De samordnar en rikstäckande upplysningstjänst, där du bland annat kan läsa om hur du gör när du vill klaga på en vara eller tjänst.
Mer information: Hallå konsument
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer