Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Det är socialtjänstlagen som styr rätten att ta ut avgifter. Timrå kommun tar ut en avgift för praktisk hjälp, personlig omvårdnad och service. Det gäller både dig som har eget boende (t ex hemtjänst, hemsjukvård, trygghetslarm, korttidsvistelse, anhörigstöd samt ledsagning) och dig som får omvårdnad och service på något av våra vård- och omsorgsboenden.
Den lagreglerade maxtaxan anger vad omsorgsavgiften högst kan bli. För år 2024 är maxtaxan 2 575 kronor per månad. Maxtaxan är lika över hela landet. För makar, som båda är beviljad avgiftsbelagda insatser, gäller maxtaxan var och en för sig.
Det finns fasta avgifter (som kostnad för mat, dagvård och hyra) och det finns avgifter som är inkomstbaserade (som omsorgsavgift och kostnad för trygghetslarm och hemsjukvård). Du betalar för de insatser du är beviljad. De fasta avgifterna betalar du alltid. De inkomstbaserade avgifterna kan variera och överstiger aldrig maxtaxan.
Timrå kommun efterfrågar samtycke till att ta del av dina inkomstuppgifter och bostadskostnad för att kunna göra en inkomstbaserad avgiftsberäkning. Det som räknas fram är ett avgiftsutrymme. Avgiftsutrymmet styr hur mycket du som mest kan betala för omsorgsavgift, trygghetslarm och hemsjukvård.
Du kan se vilka avgifter och belopp som gäller för detta år på en egen sida.
Mer information: Avgifter och belopp
Du kan ansöka om bostadstillägg via Försäkringskassan, om du är under 65 år, och via Pensionsmyndigheten om du är över 65 år. Pensionsmyndigheten kan också bevilja ett äldreförsörjningsstöd för dig som har låg eller ingen pension.
Mer information: Bostadstillägg och äldreförsörjningsstöd
Det går bra att betala dina avgifter med autogiro, e-faktura, digital eller vanlig faktura.
Mer information: Faktura och betalning
Kommunens taxa gäller även beviljade insatser enligt lagen om stöd och service till vissa funktionshindrade (LSS). Det kan vara egenavgifter i grupp- eller serviceboende, måltider vid korttidsvistelse eller daglig verksamhet och omvårdnad av olika slag.
Om du tycker att kommunen fattat ett felaktigt beslut så kan du överklaga beslutet. Information om överklagan följer med beslutet. Handläggaren kan hjälpa dig med överklagan. Överklagan ska skickas inom tre veckor från beslutsdatum.
Mer information: Överklaga beslut
Kommunens avgiftshandläggare kan berätta mer och svara på dina frågor. Se kontaktinformation, eller be kommunens växel, 060-16 31 00, koppla dig.
För frågor om hjälpmedelsavgifter, ring 076-584 3362, eller skicka in via e-tjänst Frågor om hjälpmedelsavgifter, så hjälper vi dig.
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer