Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Politiken i barn- och utbildningsnämnden tar beslut i kommunens skolfrågor, men igår fick de testa att sitta i skolbänken. Under gårdagens sammanträde fick de en inblick i hur en typisk matematiklektion ser ut enligt konceptet TRR – Tänka, Resonera, Räkna.
Cirka två år har gått sedan barn- och utbildningsnämnden (BUN) tog beslut om att ansluta sig till en stor, nationell matematiksatsning med målet att förbättra matematikundervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse. Fokus ligger på de tidiga årskurserna, från förskoleklass till och med årskurs 3. Bakom konceptet TRR står Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM).
– Nu ska vi prova på hur det är ute i verkligheten för våra lärare och elever, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden.
Mia Lundbäck är förstelärare i årskurs F-3 på Ljustorps skola och en av handledarna inom kompetensutvecklingen. Tillsammans med Erik Sidebo, biträdande förvaltningschef och processledare, gav de exempel på hur TRR-undervisningen bedrivs i praktiken.
– Det handlar väldigt mycket om att stärka elevernas grundläggande taluppfattning, säger Erik Sidebo.
För att implementeringen av undervisningsmodellen ska lyckas och hålla över tid ställer SKR krav på att hela styrkedjan – politiker, förvaltningsledning, rektorer, lärare – tar aktiv del och ansvar på sin nivå.
– Vi i barn- och utbildningsnämnden ser positivt på att vara delaktiga och ta vår del av ansvaret. Vi har i tidigare utvecklingsarbeten sett hur betydelsefullt det är att engagera hela kedjan, från politik till klassrum. Det är en gemensam satsning på våra elever, säger Lisbeth Eklund (S).
Kontakt
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer