Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Timrå kommun satsar stort på matematikundervisningen

    En kvinnlig lärare står i ett klassrum framför ett bord. Hon är glad. På bordet ligger undervisningsmaterial i form av byggbara klossar i olika färger.
    Bild: Mia Karlsson, lärare i årskurs F-3 på Böle skola, testar undervisningsmaterialet.

    Timrå kommun ansluter till en stor nationell matematiksatsning. Sveriges kommuner och regioner (SKR) och Nationellt centrum för matematikutbildning (NCM) står bakom konceptet.

    Satsningen går under namnet TRR (Tänka, Resonera, Räkna) och har som mål att förbättra matematikundervisningen och elevernas grundläggande matematikförståelse. I grunden handlar det om att etablera en forskningsbaserad undervisningsmodell som tagits fram av NCM. Fokus ligger på de tidiga årskurserna, från förskoleklass till och med årskurs 3.

    – Vi behöver vända den negativa trend vi sett i matematikresultaten och den grundläggande matematikförståelsen är här oerhört viktig för elevens fortsatta lärande, säger Erik Sidebo, biträdande förvaltningschef på barn- och utbildningsförvaltningen.

    Samarbete inom och mellan kommuner

    För att implementeringen av undervisningsmodellen ska lyckas och hålla över tid ställer SKR krav på att hela styrkedjan – politiker, förvaltningsledning, rektorer, lärare – tar aktiv del och ansvar på sin nivå.

    – Vi i barn- och utbildningsnämnden ser positivt på att vara delaktiga och ta vår del av ansvaret. Vi har i tidigare utvecklingsarbeten sett hur betydelsefullt det är att engagera hela kedjan, från politik till klassrum. Det är en gemensam satsning på våra elever, säger Lisbeth Eklund (S), ordförande i barn- och utbildningsnämnden. 

    Deltagande kommuner träffas regelbundet för utbyte och lärande kring arbetet i sin egen kommun. Syftet är att vara ”kritiska vänner” så att satsningen blir hållbar på sikt. Övriga kommuner är Vellinge, Malmö, Västervik, Gislaved och Luleå.

    Tänka, resonera, räkna

    NCM:s utarbetade undervisningsmodell innehåller ett färdigt undervisningsmaterial – Tänka, Resonera, Räkna. Materialet är utvecklat och utprovat i ett samarbete mellan yrkesaktiva lärare och NCM:s forskare.

    Mia Karlsson är lärare i årskurs F-3 på Böle skola och en av handledarna inom kompetensutvecklingen. Under vårterminen har hon prövat materialet och upplevt vad som skiljer sig från den traditionella undervisningen.

    ­– Modellen är uppbyggd för att främja resonemang eftersom elever lär sig bäst när de måste sätta ord på sitt tänkande och i samtal med varandra upptäcka samband och mönster. Missuppfattningar lyfts och diskuteras i lika stor utsträckning som de rätta lösningarna, berättar Mia .

    Nästa steg

    Höstterminen 2021 börjar samtliga matematiklärare i årskurs F-3 använda undervisningsmodellen. Samtidigt sker kompetensutveckling i handledningsgrupper kring genomförda och kommande lektioner. Denna del pågår under två år och ger både matematisk och didaktisk kompetens.

    – Materialet beskriver varje del i undervisningen och innehåller tydliga instruktioner för hur lärarna ska genomföra den. Utmaningen för läraren är att etablera normer i klassrummet för att goda matematiska samtal ska kunna äga rum, där kommer fortbildningen med kollegialt lärande vara viktigt, säger Mia.

    "
    Puffbild liten 290x160
    En kvinnlig lärare står i ett klassrum framför ett bord. Hon är glad. På bordet ligger undervisningsmaterial i form av byggbara klossar i olika färger.
    Puffbild mellan 290x250
    En kvinnlig lärare står i ett klassrum framför ett bord. Hon är glad. På bordet ligger undervisningsmaterial i form av byggbara klossar i olika färger.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »