Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Teknikelever designade framtidens kollektivtrafik

    En protoyp av en station. På stationen står två miniatyrmänniskor, utlasrade i akrylplast.

    Hur ser framtidens kollektivtrafik ut 2060? Det vet teknikelever i år 3 på Timrå gymnasium, som designat och konstruerat modeller för framtidens kollektivtrafik.

    I skolans korridor står 3D-modeller i foamboard, akrylplast och kartong. Under vårterminen har tio stycken tredjeårselever från teknikprogrammet tagit på sig roller som framtidens samhällsbyggare. Uppdraget var att gruppvis utforma en rutt och en terminal för kollektivtrafik i Västernorrland, 40 år från idag. Klassen delades upp i fyra grupper utifrån färgkoder – blå, röd, gul och grön – som i sin tur representerade fyra linjer genom länet.

    – Jag är otroligt stolt över dem och vad de skapat. Det är så avancerat, säger Anders Malmberg, design- och bildlärare.­­

    Projektet har varit ämnesöverskridande och innehållit både praktiska och teoretiska delar i ämnena bild, digitalt skapande, design och teknik. Fokus har varit på att lösa uppgiften ur ett hållbarhetsperspektiv, utöver det fick eleverna fria händer.

    – Tanken var att de skulle få vara innovativa och möjligtvis hitta nya lösningar. De har fått tänka hållbarhet ur flera olika perspektiv, i allt från design till miljö och funktion. Vissa av grupperna har även utgått från ett inkluderande perspektiv, fortsätter Anders.

    Konstruerade en mekanism till terminalen

    Eleverna Simon och Erik på varsin sida om design- och bildlärare Anders Malmberg.
    Eleverna Simon och Erik på varsin sida om design- och bildlärare Anders Malmberg.

    Eleverna Simon, Markus och Erik fick i uppdrag att konstruera en mekanism till terminalen. Deras idé var en dörr som öppnas och stängs med hjälp av ett särskilt kommunikationssätt; en knackningskod. För att kontrollera att mekanismen fungerade tog de fram en prototyp med sensorer och motorer.

    – Vi programmerade med hjälp av plattformen arduino och på kretskortet har vi anpassat ett kopplingsschema, säger Erik, elev.

    Utifrån mekanismen, som programmerats tidigare under hösten i ämnet teknik, designade de tågstationer placerade både ovan och under mark.

    – Tågrälserna går bara under jord. För att minimera luftmotståndet har vi skapat ett vakuum och för att minimera friktion går tågen på supraledare, säger Simon, elev.

    Anders, som väglett eleverna under den senare delen av projektet, berättar att det är ett hårt arbete och som ligger bakom slutresultatet.

    – Det har varit så roligt att följa klassen under projektet. De har samarbetat, delat med sig av kunskap och löst problem tillsammans. De är fantastiskt duktiga, avslutar Anders.

    *
    I skolans korridor står 3D-modeller i foamboard, akrylplast och kartong.
    *
    *
    Puffbild liten 290x160
    *
    Puffbild mellan 290x250
    *
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »