Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
På Örnens förskola har ett aktivt arbete med lärmiljöer lett till att barnen vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen. Det har skapat plats för utforskande och lärande.
Solen lyser in genom fönstren på Örnens förskola. Förskolan ligger på ett berg i utkanten av Timrå centrum, med utsikt över mellanfjärden och med närhet till skogsområden från förskolans innergård.
– Snart ska jag ta med min grupp på utflykt i skogen igen, när snön har tinat bort lite mer, säger Saida Backlund, förskollärare.
De senaste åren har Örnens förskola arbetat målmedvetet med att organisera sin verksamhet så att barnen vistas i mindre sammanhang under stora delar av dagen, både inomhus och utomhus.
– En ettåring har andra behov än en femåring. När vi organiserat oss har vi utgått från varje barns individuella behov och förutsättningar och Skolverkets riktlinjer om mindre barngrupper, säger Malin Selin, rektor.
Det handlar om att bygga upp en lärmiljö. För att utnyttja lokalerna på bästa sätt har de skapat rum i rummen med hjälp av både möbler och material. Ett av rummen har en spegelvägg. Det skapar inte bara en känsla av ett större rum utan ger barnen en möjlighet att se sig själva, och omgivningen, ur olika vinklar.
– Vi lägger tillsammans mycket tankekraft bakom lärmiljöerna. De ska vara lättillgängliga och överblickbara med ett rikt utbud av material. Alla är delaktiga i att utveckla verksamheten, fortsätter Malin.
Varje barngrupp har en plats på förskolan som är deras, en så kallad hemvist. För varje hemvist finns en matta att samlas kring, en dokumentationstavla och en hylla med anpassat material.
– Barnen vet precis vilken grupp de tillhör och vilken hemvist som är deras, det skapar ett tryggt sammanhang, säger Malin.
Saida är tillsammans med en kollega huvudansvarig för en av förskolans tre barngrupper. Hon berättar om positiva fördelar med att följa gruppen en längre stund av dagen.
– Jag upplever att barnen vågar uttrycka sig på ett annat sätt i en mindre grupp. Det blir lättare att fånga upp tankar och frågor om det vi arbetat med tidigare, säger Saida.
Skapande syns överallt på förskolan. På väggen sitter teckningar av fåglar och på golvet står en pappersskata som barnen byggt tillsammans – ett resultat av ett projekt som pågått sedan i höstas.
– Vi har återkommande projekt som är gemensamma för hela förskolan, men hur vi arbetar med projekten i grupperna varierar. Det har varit lätt att anpassa projektet efter barnens behov och mot läroplanens mål, fortsätter Saida.
Att projektet föll på skator föll sig helt naturligt.
– Vi fångade barnens tankar och nyfikenhet för skator. Det måste finnas en flexibilitet och lyhördhet för vad barnen är intresserade av och ett utrymme att kunna förändra den pedagogiska planeringen, avslutar Saida.
Kontakt
Länkar
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer