Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Möblera om i klassrummet – för en lugnare arbetsmiljö

    Ett klassrum med barn redo för genomgång.

    I jakten på ett bättre arbetsklimat och ökat fokus för eleverna har två lärare vid namn Josefine Saastamoinen och Sara Hansson på Böle skola vågat testa något nytt. De har frångått den traditionella möbleringen i klassrummet med bänkar på rad, till en miljö som mer liknar ett kontorslandskap. Resultatet har varit över förväntan upplever både eleverna och lärarna.

    – Vi ville testa något nytt och ge ommöbleringen en chans! Går det inte så går det inte, men vi är väldigt glada över att vi vågade, säger Sara, lärare på Böle skola.

    Josefine och Sara upplevde att lektionerna kunde vara röriga och att barnen därför hade det svårt att koncentrera sig. Av en slump hörde de talas om ELME-modellen som skulle bidra till mer studioro där bänkarna ställs två och två längst med väggen med skärmar emellan.

    Klassrummet har bänkar som sitter ihop två och två längst med väggarna, i mitten är det ett gruppbord och på govlet sitter barnen på en matta under genomgången.

    En vanlig lektion

    En vanlig lektion inleds med att eleverna samlas på en gemensam matta för genomgång. Därefter får de möjlighet att sätta sig ner vid sin bänk och börja arbeta själv eller i grupp vid bordet som är placerat i mitten av rummet. Den ena läraren stannar vid bordet för att ge mer stöd åt de eleverna, medan den andra läraren rör sig runt i klassrummet och hjälper de övriga eleverna.

    – Jag upplever att vi räcker till mer nu, de som behöver mer individuellt stöd och hjälp får det genom att sitta vid gruppbordet samtidigt som vi når ut till fler elever, säger Josefine.

    Bordet i mitten har blivit en plats där de inte bara kan få hjälp av lärare utan också av varandra. Det har skapat en känsla av gemenskap och samarbete i klassrummet.

    Lärare sitter vid ett gruppbord och hjälper eleverna.

    Fler positiva förändringar

    Förändringarna i möbleringen har lett till en betydande förbättring av klassrumsklimatet. Ljudnivån har minskat då eleverna sitter två och två och kommunicerar tystare istället för att prata över hela klassrummet. Detta håller två elever från klassen med om, Sally 7 år, och Ellie 8 år.

    – Förut var det högljutt, men nu är det lugnare, säger Sally.

    En flicka sitter och studerar vid ett bord.

    Tjejerna fortsätter glatt berätta om hur de uppskattar ommöbleringen, att de inte störs av varandra lika mycket och att de har mer plats för rörelsepauserna nu.

    Förutom det upplever Sara och Josefine att eleverna är mindre stressade och det har uppstått ett ökat lugn och trygghetskänsla i rummet.

    – Det är mindre spring i klassrummet nu än vad det var förut och både vi lärare och elever blir mindre stressad, säger Sara.

    Möjligheten till samarbete och kamratlärande har också ökat, då eleverna fokuserar mer på sin närmsta kamrat och hjälper varandra istället för att jämföra sig med andra, vilket tidigare har varit ett problem.

    En lärare hjälper två elever.

    En annan positiv effekt är arbetsmängden, eleverna hinner mer på lektionerna nu än vad de gjorde förut.

    – Vi ser ett jättebra resultat av arbetsmängden, både hos de som sitter två och två och de som behöver mer stöd och hjälp vid gruppbordet, säger Sara.

    Två lärare sitter mitt emot och ler åt varandra.

    Budskap till andra lärare

    Josefine och Sara uppmanar andra lärare att våga testa något nytt och annorlunda i sina klassrum. Att ge förändringen tid att utvärderas är också viktigt, eftersom det tar tid att vänja sig vid en ny rymd och struktur. Genom att våga testa och vara tålmodiga kan lärare och elever upptäcka fördelarna med en ommöblering och skapa ett mer harmoniskt och fokuserat arbetsklimat för både elever och pedagoger.

    – Våga testa något som är annorlunda, för det kan vara värt det! Säger Josefine.

    Och låt det ta tid och utvärdera sedan, fyller Sara i med.

    Lärare som står framför sin klass under en genomgång.

    Ett lugnare arbetsklimat, ökad produktivitet och möjlighet att hjälpa fler elever

    Ommöbleringen kan sammanfattas med tre ord: lugnare arbetsklimat, ökad produktivitet och möjlighet att hjälpa fler elever. Genom att våga tänka utanför boxen och testa något nytt har Josefine och Sara skapat en förbättrad lärandemiljö som främjar samarbete, fokus och individuell hjälp. Deras erfarenheter och resultat kan inspirera andra lärare att utforska möjligheterna med ommöblering i sina egna klassrum.

    Vill du lära dig mer om ELME-modellen? Klicka här för att komma till föreläsningen på UR´s hemsida » Länk till annan webbplats.

    En flicka sitter och studerar vid ett bord.
    Puffbild liten 290x160
    En flicka sitter och studerar vid ett bord.
    Puffbild mellan 290x250
    En flicka sitter och studerar vid ett bord.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »