Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Digitala hastighetshinder testas i Timrå

    En timmerbil kör längs en vinterväg.

    Från och med januari genomförs ett pilotprojekt genom orterna Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå. Projektet som genomförs under 2023 är unikt, då geofencing tidigare mest testats i storstadsmiljöer.

    Digitala hastighetshinder möjliggörs genom att nyttja tekniken geofencing som gör att fordon med rätt teknik inte kan köra fortare än gällande hastighetsgräns inom ett villkorat geografiskt område. När föraren av en timmerbil kör in i den avgränsade zonen kommer gaspedalen att bli ”slapp” om hastigheten går över det som är programmerat för sträckan. Föraren kan dock avaktivera systemet genom att gasa hårt och göra ett så kallat genomtramp ifall det händer något som gör att de måste gasa.

    Att hastighetssäkra en befintlig vägsträcka kräver generellt någon form av fysisk åtgärd som till exempel ett farthinder, en avsmalning av väg eller trafiksäkerhetskameror. Dessa alternativ innebär investeringar som det inte alltid finns finansiellt utrymme för, vilket gör det angeläget att utreda möjligheterna med digitala alternativ.

    Befintlig teknik testas på ett nytt sätt i en ny miljö

    Målet för projektet är att utföra en pilot med digitala hastighetshinder kopplat till förarstödsystem på fyra utvalda sträckor i Rissna, Hällesjö, Laggarberg och Timrå.

    Projektet genomförs i samarbete med skogsindustribolaget SCA och tillsammans med utvalda åkerier med cirka 40-tal timmerlastbilar. Det blir det hittills största geofencingprojektet i antal tunga fordon i Sverige.

    Projektet är en del av Trafikverkets arbete för ett digitalt vägtransportsystem

    Nyttan med projektet är att visa vikten av att hålla rätt hastighet. Det finns också en miljövinst, eftersom lägre hastighet ger lägre bränsleförbrukning. En annan nytta är att testa tekniken i en ny miljö för att se hur den fungerar och upplevs av chaufförerna. För framtiden innebär projektet att om det fungerar bra så kan tekniken spridas till flera åkerier och bolag inom skogsindustrin och andra branscher.

    Text: Trafikverket

    En timmerbil kör längs en vinterväg.
    Puffbild liten 290x160
    En timmerbil kör längs en vinterväg.
    Puffbild mellan 290x250
    En timmerbil kör längs en vinterväg.
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats »

    Instagramlänk till annan webbplats »

    LinkedInlänk till annan webbplats »