Du måste vara inloggad för att få kommentera
Stängd för fler kommentarer
Under hösten 2024 har Timrå kommun genomfört en översyn av flera avgifter relaterade till trafik och parkering. På måndagen fattade kommunfullmäktige beslut om att justera tre taxor och avgifter inom området.
Det tidigare beslutet om felparkeringsavgifter som trädde i kraft 1 januari 2006 har under hösten 2024 fått en översyn av Timrå kommun. Det nya beslutet är att det tillkommer en avgiftsnivå på 800 kronor. Syftet med den nya avgiftsnivån är att undvika felparkering på platser där uppställningen kan innebära en trafiksäkerhetsrisk och/eller där parkerings-förbud gäller.
- Felparkering är generellt inte något stort problem i Timrå. De allra flesta som bor här eller besöker oss följer de parkeringsregler som gäller och kommer därför inte påverkas av denna ändring, säger Jan Eriksson, Förvaltningschef Kultur och Teknik.
När en privatperson, verksamhet eller ett företag vill utföra en transport som är bredare än 2,60 meter, är längre än 24 meter eller överskrider gällande viktbestämmelser beslutar kommunen om dispens för att transporten ska kunna utföras. I samband med handläggningen tar kommunen ut en handläggningsavgift som följer självkostnads-principen. Fullmäktiges beslut innebär att kommunen nu justerar handläggningsavgiften och den nya avgiften är anpassad mot Trafikverkets och omkringliggande kommuners taxor.
Dispensen ska sökas i kommunen om hela transportsträckan är inom kommungränsen och hos Trafikverket när transporten ska passera kommungränsen.
När en privatperson, verksamhet eller ett företag ska arbeta på allmänna platser som till exempel på en gata eller på en gång- och cykelväg uppstår alltid risk för olyckor och skador. För att skydda arbetare och trafikanter ska därför den ansvariga göra en trafikanordningsplan som ska vara godkänd innan arbetet börjar.
För att kommunen ska kunna ta ett beslut så behöver vi vanligtvis kontakta sökanden, besluta om lokala trafikföreskrifter, meddela blåljusmyndigheter och utföra kontroller på platsen. I samband med handläggningen tar kommunen ut en handläggningsavgift som följer självkostnadsprincipen. Det är ofta samma entreprenörer som utför vägarbeten inom Timrå- och Sundsvalls kommun och den nya taxan har anpassats något efter omkringliggande kommuners taxor.
Kontakt
Länkar
Lägg till relevanta länkar här
Sidan uppdaterad
Kontakta oss
Telefon: 060-16 31 00 (växel)
E-post: timra.kommun@timra.se
Timrå kommun
Köpmangatan 14
861 82 Timrå
Organisationsnummer: 212000-2395
Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)
Kommentarer