Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Justering av avgifter och taxor för trafik och parkering

    Parkerade bilar på rad

    Under hösten 2024 har Timrå kommun genomfört en översyn av flera avgifter relaterade till trafik och parkering. På måndagen fattade kommunfullmäktige beslut om att justera tre taxor och avgifter inom området.

    Ny avgiftsnivå för felparkering

    Det tidigare beslutet om felparkeringsavgifter som trädde i kraft 1 januari 2006 har under hösten 2024 fått en översyn av Timrå kommun. Det nya beslutet är att det tillkommer en avgiftsnivå på 800 kronor. Syftet med den nya avgiftsnivån är att undvika felparkering på platser där uppställningen kan innebära en trafiksäkerhetsrisk och/eller där parkerings-förbud gäller.

    - Felparkering är generellt inte något stort problem i Timrå. De allra flesta som bor här eller besöker oss följer de parkeringsregler som gäller och kommer därför inte påverkas av denna ändring, säger Jan Eriksson, Förvaltningschef Kultur och Teknik.

    Ny handläggningsavgift för transportdispenser

    När en privatperson, verksamhet eller ett företag vill utföra en transport som är bredare än 2,60 meter, är längre än 24 meter eller överskrider gällande viktbestämmelser beslutar kommunen om dispens för att transporten ska kunna utföras. I samband med handläggningen tar kommunen ut en handläggningsavgift som följer självkostnads-principen. Fullmäktiges beslut innebär att kommunen nu justerar handläggningsavgiften och den nya avgiften är anpassad mot Trafikverkets och omkringliggande kommuners taxor.

    Dispensen ska sökas i kommunen om hela transportsträckan är inom kommungränsen och hos Trafikverket när transporten ska passera kommungränsen.

    Ny handläggningsavgift för trafikanordningsplaner

    När en privatperson, verksamhet eller ett företag ska arbeta på allmänna platser som till exempel på en gata eller på en gång- och cykelväg uppstår alltid risk för olyckor och skador. För att skydda arbetare och trafikanter ska därför den ansvariga göra en trafikanordningsplan som ska vara godkänd innan arbetet börjar.

    För att kommunen ska kunna ta ett beslut så behöver vi vanligtvis kontakta sökanden, besluta om lokala trafikföreskrifter, meddela blåljusmyndigheter och utföra kontroller på platsen. I samband med handläggningen tar kommunen ut en handläggningsavgift som följer självkostnadsprincipen. Det är ofta samma entreprenörer som utför vägarbeten inom Timrå- och Sundsvalls kommun och den nya taxan har anpassats något efter omkringliggande kommuners taxor.

    Parkerade bilar på rad
    Puffbild liten 290x160
    Parkerade bilar på rad
    Puffbild mellan 290x250
    Parkerade bilar på rad
    Puffbild stor 600x250

    Kontakt

    Länkar

    Lägg till relevanta länkar här

    Sidan uppdaterad

     

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30 (lunchstängt 12.00-12.45)

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »

    Kontakta oss

    Telefon: 060-16 31 00 (växel)

    E-post: timra.kommun@timra.se


    Timrå kommun

    Köpmangatan 14

    861 82 Timrå

    Organisationsnummer: 212000-2395


    Kommunhusets öppettider: 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    Det här är Timrå kommuns offentliga webbplats.


    Om webbplatsen »

    Navigera på webbplatsen »

    GDPR »

    Tillgänglighetsredogörelse »

    Om cookies »