Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Frågor och svar om nyckelfri hemtjänst

    Vad är nyckelfri hemtjänst?

    Nyckelfri hemtjänst innebär att ett digitalt lås monteras på dörren hos dig som har eller ska få hemtjänst eller larm. Låset är kopplat till hemtjänstpersonalens mobiltelefon så att de enkelt kan låsa upp och låsa din dörr med telefonen. Varje personal loggar in i mobiltelefonen med en personlig inloggning.

    Vem monterar låset?

    Kommunens egna larmtekniker utför monteringen och installationen av låset. När den digitala låsenheten monteras görs ingen åverkan på dörren. Om hemtjänsten eller trygghetslarmet avslutas, monteras låsenheten lätt ned och dörren återställs till sitt ursprungliga skick.

    Varför har Timrå kommun infört nyckelfri hemtjänst?

    Nyckelfri hemtjänst underlättar personalens arbete eftersom de inte behöver hantera den stora mängd nycklar de hanterar idag, vilket kräver mycket tid och planering. Det innebär också en säkerhet för dig som har hemtjänst eftersom du slipper att lämna ut din nyckel för daglig användning av personalen.

    Kostar det något för mig?

    Nej, det kommer inte att kosta dig någonting. Kommunen står för alla kostnader.

    Hur lång tid tar monteringen?

    Monteringen tar olika lång tid beroende på vilken dörr du har. I regel tar det cirka 10-15 minuter att göra själva monteringen, men det kan alltså variera från dörr till dörr.

    Påverkar det min hemförsäkring?

    Nej, digitala lås från Phoniro förändrar inte försäkringsskyddet (skalskyddet) i hemmet. Det befintliga låset är helt oförändrat efter installationen, vilket är extra viktigt om man har ett säkerhetslås på dörren.

    Hur vet jag att det är en godkänd montör som kommer hem till mig?

    Våra utbildade montörer bär kläder där det tydligt syns att de är medarbetare från Timrå kommun. Varje montör bär även ett behörighetskort som bekräftar deras tillhörighet till kommunen.

    Blir det någon påverkan på min dörr?

    Nej det blir ingen påverkan på dörren.

    Byts låscylindern ut så jag måste byta nyckel?

    Nej, det är bara vredet som byts ut. Det innebär att du även fortsättningsvis använder din vanliga nyckel.

    Passar de digitala låsen på alla dörrar?

    Vi har en rad olika varianter av låset med anpassningar för olika typer av dörrar. Vi kommer därmed att hitta en passande lösning för den absoluta majoriteten av alla dörrar.

    Vad händer om personalen tappar sin telefon?

    Om personalen tappar sin telefon kommer den att spärras omgående och därmed bli helt obrukbar.

    Kan vem som helst låsa upp min dörr?

    Nej, endast personal med rätt behörigheter kommer att ha tillgång till din dörr.

    Vad händer om det är strömavbrott, eller det inte finns täckning för mobiltelefonen?

    Ditt lås kommer inte att påverkas av strömavbrott eller täckningen i personalens mobiltelefon. De kommer kunna låsa upp och låsa din dörr ändå.

    Behöver inte hemtjänsten någon nyckel när jag fått det digitala låset?

    Vi kommer att behöva en nyckel som en säkerhetsåtgärd. Den nyckel vi behåller förvarar vi inlåst.

    Vad händer om jag flyttar, byter hemtjänstutförare eller säger upp min hemtjänst?

    En utbildad montör från Timrå kommun återställer då dörren till sitt ursprungliga skick.

    Blir det någon skillnad för mig som jag behöver tänka på?

    Nej, ditt lås kommer att fungera precis som vanligt, du låser med vredet eller med din nyckel.

    Hur ofta måste batterierna bytas och vem gör det?

    Phoniro drivs av batterier med lång hållbarhet. Systemet varnar cirka två månader innan det är dags att byta batteriet. Du behöver inte själv hålla koll på detta, det gör hemtjänsten. Batteribytet är enkelt och görs av personal från Timrå kommun.

    Kontakt

    Länkar

    Sidan uppdaterad 2019-12-04

     

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14,
    861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer:
    212000-2395

    Kommunhuset är öppet
    klockan 08.00-16.30

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14, 861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer: 212000-2395

    Kommunhuset är öppet 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats

    Navigera på webbplatsen

    GDPR

    Tillgänglighetsredogörelse

    Om cookies

    Tyck till om webbplatsen

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats

    Twitterlänk till annan webbplats

    Instagramlänk till annan webbplats

    RSS

    E-postutskick