Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin

    Vi erbjuder

    För permanentbostad eller fritidshus som inte används och därför inte producerar hushållsavfall, kan fastighetsägare ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin. Vid beviljad ansökan faktureras inte den ordinarie avfallstaxan, men för ärendets handläggning faktureras en administrationsavgift med 100 kr/tillfälle inklusive moms. Uppehåll medges för maximalt 1 år i taget. Avslag på ansökan kan överklagas. Ansökningsblanketter finns hos handläggaren och på kommunens hemsida. 

    Permanentbostad

    Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad om bostaden inte kommer att användas under en sammanhängande period om minst sex månader. Ansökan ska lämnas in skriftligen senast en månad före avsedd uppehållsperiod.

    Fritidshus

    Fastighetsägare kan ansöka om uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin för fritidshus om huset inte kommer att användas från och med 1 maj och ett år framåt. Ansökan ska lämnas in skriftligen senast 1 april.

    Detta kan du förvänta dig

    • Om du uppfyller kraven för uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall för permanentbostad kommer skriftligt beslut att skickas till uppgiven adress inom två veckor, under förutsättning att din ansökan är korrekt ifylld. Om du har ett pågående beslut och söker fortsatt uppehåll skickas det nya beslutet innan det pågående beslutet upphör.
    • Om du uppfyller kraven för uppehåll i hämtning av kärl- och säckavfall och latrin för fritidshus kommer skriftligt beslut att skickas till uppgiven adress under april månad.
    • Under semestertid och vid hög belastning av ansökningar kan längre handläggningstid förekomma.
    • Vid avslag på ansökan ska beslutet innehålla information om hur man överklagar.

    Detta förväntar vi oss av dig

    • Lämna in fullständig ansökan. På www.timra.selänk till annan webbplats - självservice, finns blankett eller e-tjänst. Blankett finns även hos handläggaren.
    • Ansökan kan också skrivas på vanligt brevpapper. Uppge fastighetsbeteckning, ägarens namn, personnummer och adress dit beslutet ska skickas. Intyga att fastigheten inte kommer att nyttjas.

    Kontakt

    Länkar

    Lägg till relevanta länkar här

    Sidan uppdaterad 2019-12-03

     

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14,
    861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer:
    212000-2395

    Kommunhuset är öppet
    klockan 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats

    Om cookies


    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14, 861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer: 212000-2395

    Kommunhuset är öppet 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats

    Navigera på webbplatsen

    Om cookies

    Tyck till om webbplatsen

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats

    Twitterlänk till annan webbplats

    Instagramlänk till annan webbplats

    RSS

    E-postutskick