Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)
Länk till webbplatsens startsida (www.timra.se)

Meny

Kommentera sidan

Tipsa och dela

Lyssna på sidan Lyssna
Dela sidan på facebook

Kommentarer

    Du måste vara inloggad för att få kommentera

    Stängd för fler kommentarer

    300

    Kriskommunikation

    När det uppstår en krissituation är kommunikation en helt avgörande faktor. En bedömning som ofta omnämns är att så mycket som 80 procent av krisens hantering kan handla om kommunikation. Det är svårt att lyckas fullt ut i det arbetet, men det är lätt att förstå att kommunikation gör stor skillnad.

    Några delar i kriskommunikationen är:

    Viktigt Meddelande till Allmänheten (VMA)

    Vid stora olyckor eller andra allvarliga händelser varnar vi allmänheten med ett utomhuslarm. Signalen ljuder i 7 sekunder som följs av 14 sekunders tystnad under minst två minuter. När du hör signalen ska du:

    1. Gå inomhus.
    2. Stänga fönster, dörrar och ventiler.
    3. Lyssna på lokalradion, P4 Västernorrland.

    När faran är över startar en signal som ljuder 30 till 40 sekunder. Signalen provas klockan 15:00 första helgfria måndagen i mars, juni, september och december.

    Det finns även regler för hur medier inom Public Service-medierna, Sveriges Radio och Sveriges Television, ska sprida informationen i ett VMA på olika sätt spridas i Public Service kanaler.

    113 13 och kommunens upplysningscentral

    Via det nationella informationsnumret vid allvarliga olyckor och kriser: 113 13, dit du kan ringa för att få information, men även lämna information.

    Kommunens växelnummer 060-16 31 00 kommer också att fungera som upplysningscentral vid en krishändelse.

    Vid allvarliga händelser kommer kommunens webbplats att användas för att informera om vad som hänt, ge lägesbeskrivningar och råd till allmänheten. Du kommer att hitta informationen på startsidan.

    På den nationella webbplatsen krisinformation.se kan det också finnas information om krisen. Krisinformation.se är en webbplats som förmedlar information från myndigheter och andra ansvariga om hur de hanterar olika kriser - före, under och efter krisen. Läs mer på krisinformation.selänk till annan webbplats

    Kontakt

    Länkar

    Lägg till relevanta länkar här

    Sidan uppdaterad 2019-11-03

     

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14,
    861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer:
    212000-2395

    Kommunhuset är öppet
    klockan 08.00-16.30

    Kontakta oss

    Timrå kommun

    Köpmangatan 14, 861 82 Timrå

    Växel: 060-16 31 00

    E-post: timra.kommun@timra.se

    Organisationsnummer: 212000-2395

    Kommunhuset är öppet 08.00-16.30

    Om webbplatsen

    www.timra.se är Timrå kommuns offentliga webbplats

    Navigera på webbplatsen

    GDPR

    Tillgänglighetsredogörelse

    Om cookies

    Tyck till om webbplatsen

    Följ oss

    Facebooklänk till annan webbplats

    Twitterlänk till annan webbplats

    Instagramlänk till annan webbplats

    RSS

    E-postutskick